lørdag den 6. juli 2013

En dag i køkkenet

Jeg har længe gået og haft lyst til at bage sprøde knækbrød til min ostemad eller bare som snack.
Denne færdigblanding er genial, da man så ikke skal ud og bruge penge på en hel masse forskellige slags kerner og frø:
 I stedet for at bruge 300 g hvedemel som opskriften foreskriver, anvendte jeg 2 dl sesammel fra Funktionel mad og 1 dl fint speltmel.
Rev lidt parmesanost over til sidst, og se det fine resultat: 


Da ovnen jo var varm kunne jeg lige nå at eksperimentere med nogle low carb peanut-cookies, som faktisk endte med at blive ret gode...

Ingredienser
100 g blødt smør
2 spsk sukrin gold
2 spsk kokospalmesukker
1 æg
1 tsk bagepulver 
1/2 tsk vaniliepulver
1 dl mandelmel
50 g hakket mørk chokolade
2 spsk peanutbutter crunchy
50 g hakkede nødder efter eget valg. Jeg brugte valnødder, da egnede på low fodmap.
Knivspids salt

Æg og sukker piskes sammen til en fin creme, hvorefter smør og peanutbutter blandes i.
Mel, bagepulver, vaniliesukker røres i blandingen og til sidst tilsættes nødder, chokolade og lidt salt.

Bages ved 170 grader i 12-15 min.


Småkagerne bliver ikke sprøde, men minder lidt om chocolate-chip cookies i konsistensen.
Selvom de er low carb er de i den usunde afdeling og bør nydes i små mængder.

Jeg vil nyde en til en kop the og Tour de France.

God weekend.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar